סונוהיסטרוגרפיה – תחליף מודרני לצילום רחם // ד"ר יעקב בן טוב וד"ר ענת הרשקו קלמנט

סונוהיסטרוגרפיה – תחליף מודרני לצילום רחם.

ד"ר יעקב בן טוב

ד"ר ענת הרשקו קלמנט

היחידה להפריה חוץ גופית, הדסה הר הצופים , ירושלים

בדיקת האנטומיה של הרחם והחצוצרות הינו חלק מברור של נשים הסובלות מאי פריון, דימום בלתי סדיר ודימום לאחר מנופאוזה. הבדיקה נדרשת לעיתים גם כחלק מהבירור לרירית רחם עבה  או לשלילת נוכחות של פוליפים של רירית הרחם.  ההדמיה של חלל הרחם והחצוצרות נעשו מסורתית ע"י צילום רחם, במהלכו הוזרק חומר ניגוד דרך צוואר הרחם ,תוך כדי שיקוף ברנטגן. הבדיקה סיפקה מידע מדויק לגבי מצבן של החצוצרות, אולם הדמיית חלל הרחם בשיטה זו אינה אופטימלית והיא כרוכה באי נוחות רבה. כמו כן, בצילום רחם ההדמיה של חלל הרחם נובעת מהשימוש בחומר ניגוד ועל כן לא ניתן להדגים במקביל את מתארו החיצוני של הרחם. בשל כך יתכנו מצבים כגון רחם דו קרני בהם לא ניתן יהיה להבדיל ממצבים כמו רחם מחיצתי. לאבחנה בין המצבים הללו יש חשיבות רבה הן מבחינת טיפול והן מבחינת סיכויי ההצלחה , ועל כן לעיתים נדרשו מטופלות עם אבחנה מסוג זה לעבור בדיקות הדמיה נוספות.

בדיקת הסונוהיסטרוגרפיה, הינה בדיקה המבוססת על אולטראסאונד. בחלקה הראשון של הבדיקה מוזרק סליין ( מים עם מלח) ע"י צינורית דקה  עם בלונית לחלל הרחם. מילוי חלל הרחם בנוזל יוצר ניגוד שמאפשר להדגים את תקינות חלל הרחם. להבדיל משיקוף ברנטגן, מכשיר האולטראסאונד מדגים בו זמנית גם את מבנה דופן הרחם וקווי המתאר שלה , וע"י כך מאפשר להבחין בין מצבים שונים שעלולים להראות זהים בצילום הרחם. ע"י שימוש בפונקציית התלת-מימד של מכשיר האולטראסאונד מתקבלת תמונה מלאה, פנימית וחיצונית של הרחם. כמו כן, יכולת האבחנה הגבוהה של מכשירי האולטראסאונד כיום מאפשרת זיהוי מדויק של מגוון רחב של פתולוגיות רחמיות כגון הידבקויות עדינות בחלל הרחם, פוליפים ומגרעות שנוצרו עקב ניתוחים קיסריים. הבדיקה מאפשרת לאמוד באופן מדויק את מידת העיוות של חלל הרחם בנוכחות שרירנים של דופן הרחם, שלעיתים בולטים במידה מסוימת לחלל הרחם. קביעה זו תכתיב את אופן הטפול בשרירן ואת סיכויי ההצלחה של הטיפול.

בשלב השני של הבדיקה מוזרק דרך אותה צינורית חומר קצפי שמורכב מגליצרול, צלולוז ומים (ExEm Foam).  חומר סמיך זה מחזיר היטב את גלי הקול ומאפשר הדמיה מדויקת של חלל החצוצרות לכל אורכן ומעקב אחר פיזורו, כלומר בחינת מעבר בחצוצרות.

הבדיקה כולה נמשכת מספר דקות, איננה דורשת הכנה מיוחדת וכרוכה באי נוחות קלה בלבד. במהלך הבדיקה ניתן גם לקבל מידע רב על השחלות וסקירה כללית של האגן הקטן .

מועד הבדיקה הרצוי :  לאחר סיום הדימום הויסתי ולפני מועד הביוץ.

לא ניתן לבצע את הבדיקה בנשים שקיים חשש שהן בהריון, בנשים עם דימום וגינלי פעיל או אם קיים חשד לזיהום ברחם או בטפולות.

לאחר קבלת הפניה מרופא, ניתן לתאם את הבדיקה ישירות מול מוקד זימון תורים . יש לציין כי קופות החולים מספקות התחייבות גם לבדיקה זו .

להלן מספר תמונות הממחישות את איכות ההדמיה של בדיקת ה סונוהיסטרוגרפיה:

  • חלל רחם  תקין לאחר מילוי בנוזל ושימוש בתלת מימד
  • חלל רחם לא תקין ( בליטות לחלל ) לאחר מילוי בנוזל ושימוש בתלת מימד
  • חלל רחם לא תקין בהדגמה ע"י מילוי בנוזל ( בליטה לחלל)
  • הדגמה של מעבר לחצוצרות ע"י שימוש בחומר הניגוד המיוחד לבדיקה

 

קיבלנו את פנייתכם

אחד מנציגנו ייצור עמכם קשר בהקדם

אולי זה יעניין אותך??

עלה אצלנו מאמר חדש