בדיקת DNA FRAGMENTATION // ד"ר אפרת אש ברודר

ד"ר אפרת אש ברודר

מנהלת בנק הזרע ורופאה בכירה

היחידה להפריה חוץ גופית

הדסה הר הצופים

בדיקת שבירות דנ"א  ( DNA FRAGMENTATION )  היא בדיקה המבוצעת  לדגימת זרע על מנת לקבל מידע איכותי ומכוון מעבר לתוצאות בדיקת הזרע  הרגילה .   נסביר מה משמעות הבדיקה, כיצד היא נעשית ומה הסיבות/ ההתוויות להמליץ על בדיקה זו.

תא הזרע עובר תהליך ארוך מרגע יצורו באשך , הבשלתו, מעברו במערכת הובלת הזרע ועד ליעודו הסופי – הפריית הביצית.  המטען הגנטי (DNA)  של תאי הזרע, שמור בצורה המגינה עליו בתהליך מורכב זה.

ישנם גורמים הפוגעים בשלמות המטען הגנטי כגון חשיפה לחום, חומרים כימיים, עישון וככל הנראה  גורמים נוספים שאינם מוכרים לנו . אחד המנגנונים החשובים שבהם הוא  עקה חמצונית (OXIDATIVE STRESS) .  שלמות ה DNA חשובה לצורך ההפריה והתפתחותו התקינה של העובר. פגיעה בו לרוב לא תתבטא בבדיקת  הזרע הרגילה המודדת פרמטרים כגון ריכוז תאי הזרע, תנועתם וצורתם.

בשני העשורים האחרונים  נערכו מחקרים המראים על  קשר בין תוצאת  בדיקת שבירות הדנ"א  לאי פוריות, לירידה בהצלחה בטיפולי הפריה  , התפתחות הריון לא תקינה ואובדני הריון.  אין להפחית בחשיבותה של בדיקת הזרע הרגילה, אך ישנם מצבים בהם בדיקת זרע תקינה לחלוטין יכולה להתקיים בזרע עם פגיעה משמעותית בשלמות המטען הגנטי .ישנם גם מצבים בהם בדיקת הזרע אינה תקינה אולם בהעדר מידע נוסף, הטיפול שניתן אינו מכוון  להתמודדות עם בעייה בשלמות הדנ"א.

כיום בדיקת שבירות דנ"א  ( DNA FRAGMENTATION )  מבוצעת במקומות רבים בעולם ובמעבדות נבחרות בארץ, ומוצעת גם בהדסה הר הצופים . בארץ הבדיקה נחשבת כבדיקה נוספת, שאינה כלולה בסל הבריאות. את הזרע יש להביא למעבדה לפי ההנחיות המקובלות לבדיקה רגילה ובדרך כלל מבוצעת במקביל גם בדיקת זרע רגילה על אותה דגימת זרע. הזרע נצבע בצביעות מיוחדות ועובר מספר תהליכים כימיים בסופם ניתן לזהות את התאים עם שבירות המטען הגנטי ולחשב את חלקם היחסי מתוך כלל אוכלוסיית התאים.  תוצאה  תקינה נחשבת לרוב  כפחות מ 30 אחוז של תאים "שבירים" , וככל  שהחלק היחסי גבוה יותר יש חשש לפגיעה משמעותית יותר.

המשמעות של קבלת תוצאה בלתי תקינה היא הבנה טובה יותר של הסיבה לבעיית הפוריות וכן הכוונה לטיפול מתאים. טיפול מתאים עשוי להיות שינוי הרגלים, תיקון דליות באשך  ולעיתים בחירה מיוחדת של התאים  (בשיטות שאינן בשימוש רגיל) במהלך תהליך הפרייה חוץ גופית.

באילו מצבים כדאי לבצע בדיקת שבירות דנא?

במקרים של אי פוריות מסיבה לא ידועה, כאשר כל הבדיקות של האשה והגבר  שנעשו במסגרת ברור אי פוריות, כולל בדיקת זרע הן תקינות – הבדיקה יכולה להבהיר את הסיבה ולעזור למקד את הטיפול בבעייה הנכונה .

בהפלות חוזרות – גם כאן, אם לא נמצאה סיבה אחרת, הבדיקה יכולה לכוון וניתן לשקול טיפול מתאים.

בכשלונות טיפולי הפרייה  – על מנת למקד את הבעייה ולטייב את הטיפול הבא.

כאשר יש חשיפה לגורמי סכון סביבתיים או אחרים לפגיעה הגורמת עקה חמצונית – הבדיקה יכולה לוודא האם אכן גורמים אלו משפיעים על הזרע.

בנוכחות וריקוצל (דליות ורידיות של האשך) – גם כאשר בדיקת הזרע תקינה, כחלק ממערכת השיקולים לגבי ניתוח או טיפול.

 

 

 

קיבלנו את פנייתכם

אחד מנציגנו ייצור עמכם קשר בהקדם

אולי זה יעניין אותך??

עלה אצלנו מאמר חדש